Project Untold – Gecreëerd door 11 young professionals die deelnemen aan het Young Professionals Program van UN Global Compact Netwerk Nederland  

Elke dag kopen 17 miljoen Nederlanders duizenden producten: een nieuwe spijkerbroek, koffie, een t-shirt of fles melk. De  prijs die voor deze artikelen wordt betaald, omvat bijna nooit de werkelijke impact die de productie en consumptie van deze producten hebben op onze ecologische en sociale ecosystemen.

Als consumenten doen we vaak aankopen zonder enig inzicht in de impact van het ontstaan en/of leveren van alledaagse producten en diensten. Hoe activeren we mensen om zich meer bewust te worden van het verhaal achter wat ze kopen en geven we geïnteresseerden de informatie die ze nodig hebben om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen?

Over het project

Als onderdeel van het Young Professionals Program van UN Global Compact Netwerk Nederland zijn we een divers team van 11 young professionals die werkzaam zijn in verschillende organisaties en branches. In samenwerking met True Price hebben we Project Untold gelanceerd, met als doel het bewustzijn van de werkelijke kosten van consumentenkeuzes te vergroten. Gemotiveerd door onze gedeelde passie voor duurzaamheid, willen we anderen inspireren om weloverwogen en verantwoorde beslissingen te nemen die in lijn liggen met de SDG’s. Als aspirant-leiders zetten we ons in om voortdurend te verbeteren en een positieve impact te hebben op de wereld om ons heen.

Project Untold richt zich op het vergroten van het bewustzijn van de werkelijke ecologische en sociale kosten die samenhangen met alledaagse grondstoffen en producten. In samenwerking met een lokale ontwerper en True Price produceren we een reeks digitale kunstwerken om de impact van producten te visualiseren. De eerste drie daarvan zijn gelanceerd tijdens het True Price festival in november.

De opvallende digitale kunst

De campagne voor digitale kunst trekt de aandacht van de consument en vergroot vervolgens het bewustzijn door aanvullende informatie te verstrekken via een “prijskaartje” op de achterkant (ook met een QR-code voor meer informatie).

Door digitale kunst te gebruiken, kunnen we zowel digitale en social media kanalen als gedrukte en fysieke tentoonstellingen inzetten om de campagne te verspreiden. We willen het project naar een hoger niveau tillen door middel van een fysieke en online campagne.

Hoe kunt u bijdragen aan deze campagne?

Momenteel werken we aan de financiering om onze campagne uit te breiden en zes extra kunstwerken te maken om meer bekendheid te creëren. Wil je meer informatie over ons project of wil je bijdragen aan onze campagne? Laat het ons weten door te mailen naar susan.van.hooijdonk@randstadgroep.nl 

Ga naar de inhoud