In focus: 16 Dagen Activisme tegen Geweld tegen Vrouwen

De Verenigde Naties markeren de ‘16 Days of Activism against Gender-based Violence’ van 25 november tot 10 december 2021, onder het wereldwijde thema van de UNiTE-campagne van de VN Secretaris-Generaal: “Orange the World: End Violence against Women Now!

Bijna 1 op de 3 vrouwen is in haar leven misbruikt. In tijden van crisis stijgen de aantallen, zoals te zien is tijdens de COVID-19-pandemie, recente humanitaire crisissen, conflicten en klimaatrampen. Een nieuw rapport van UN Women, gebaseerd op gegevens uit 13 landen sinds de pandemie, laat zien dat 2 op de 3 vrouwen meldden dat zij of een vrouw die ze kennen een vorm van geweld hebben ervaren en meer kans hebben op voedselonzekerheid. Slechts 1 op de 10 vrouwen zei dat slachtoffers naar de politie gaan voor hulp.

Geweld tegen vrouwen is niet onvermijdelijk. Het kan en moet voorkomen worden. Het stoppen van dit geweld begint met het geloven van overlevenden, het aannemen van uitgebreide en inclusieve benaderingen die de oorzaken aanpakken, schadelijke sociale normen transformeren en (jonge) vrouwen krachtiger maken. Met essentiële diensten die gericht zijn op overlevenden binnen de politie, justitie, gezondheidszorg en sociale sectoren. Daarnaast is voldoende financiering nodig om de rechten van vrouwen te beschermen. Alleen dan kunnen we een einde maken aan geweld tegen vrouwen.

Het Generation Equality Forum, dat in juli in Parijs heeft plaatsgevonden, was het moment voor beslissende acties en investeringen om gendergelijkheid te bevorderen. Het UN Trust Fund to End Violence against Women, het enige wereldwijde subsidiemechanisme dat zich commiteert aan het beëindigen en voorkomen van alle vormen van geweld tegen vrouwen, heeft een speciale financiersuitdaging aangekondigd, #Give25forUNTF25, ter gelegenheid van 25 jaar subsidieverlening aan vrouwenorganisaties over de hele wereld om hen te ondersteunen.

Take action

Ook jij kan een verschil maken. Onderneem actie tijdens de ‘16 Days of Activism’. Hieronder vind je enkele ideeën:

Lees meer over de campagne »

Acties versnellen op het gebied van gendergelijk door Global Compact Netwerk Nederland

In het verlengde van onze inspanningen om de prestaties van bedrijven op het gebied van gendergelijkheid te verbeteren, heeft het Global Compact Netwerk Nederland een virtueel evenement georganiseerd dat stakeholders op het gebied van gendergelijkheid uit Nederland samenbracht. Het bedrijfsleven werd vertegenwoordigd door SER, Aon, PwC en Rabobank, en de Verenigde Naties werd vertegenwoordigd door UN Global Compact en UN Women. De participanten hebben samen business cases, uitdagingen en de kansen verkend om gendergelijkheidsstrategieën succesvol te maken in de private sector.

Tijdens het evenement gingen de sprekers in op de business case voor diversiteit en inclusie op de werkvloer, en waarom de rol van de private sector belangrijk is bij het behalen van het wereldwijde doel SDG 5 over gendergelijkheid. Ter gelegenheid van dit inspirerende evenement heeft Heineken N.V., een van de deelnemers van het TGE-programma (Target Gender Equality), zich officieel gecommiteerd aan de UN WEP’s en zal zich inzetten voor gendergelijkheid wereldwijd. Zij kondigen dit publiekelijk aan ter gelegenheid van ‘Orange the World: End Violence against Women Now!’ en het verlichten diverse kantoren wereldwijd.

Niet alleen Heineken N.V. is sinds kort ondertekenaar van de UN WEPs. Ook andere bedrijven die deelnemen aan het TGE-programma van Global Compact Netwerk Nederland zijn toegevoegd aan de groeiende lijst van bedrijven die de WEP’s wereldwijd hebben ondertekend.

Bekijk de opname van het online evenement hieronder

Over de Women’s Empowerment Principles (WEP’s)

De WEP’s zijn principes die bedrijven handvatten bieden voor het bevorderen van gendergelijkheid en de empowerment van vrouwen op de werkvloer, in de arbeidsmarkt en de maatschappij. Opgericht door UN Global Compact en UN Women, zijn de WEP’s geïnformeerd door internationale arbeids- en mensenrechtennormen. Ze zijn gebaseerd op de erkenning dat bedrijven een belang hebben in en een verantwoordelijkheid hebben voor gendergelijkheid en empowerment van vrouwen.

Lees meer over de WEP’s »

 

Over het Target Gender Equality programma

Target Gender Equality is een accelerator programma voor gendergelijkheid. Bedrijven die zijn aangesloten bij UN Global Compact kunnen deelnemen aan dit programma. Door middel van gefaciliteerde prestatieanalyse, workshops voor de opbouw van capaciteit, peer-to-peer leren en een dialoog met meerdere stakeholders, zal het Target Gender Equality programma bedrijven ondersteunen bij het vaststellen en bereiken van ambitieuze bedrijfsdoelstellingen voor de vertegenwoordiging en het leiderschap van vrouwen, te beginnen met de raad van bestuur en het uitvoerend management.

Bedrijven die zich bezighouden met gendergelijkheid hebben de mogelijkheid om de implementatie van de Women’s Empowerment Principles te versnellen en hun bijdrage aan SDG 5.5 te versterken, die oproept tot gelijke vertegenwoordiging van vrouwen, participatie en gelijkheid in het bedrijfsleven wereldwijd. Bedrijven worden voorzien van recente gegevens en onderzoek ter ondersteuning van de business case voor gendergelijkheid en inzichten krijgen van VN-partners en experts over hoe de vooruitgang op het gebied van gendergelijkheid kan worden versneld.

Lees meer over het Target Gender Equality programma »

Ga naar de inhoud