Bedrijfsstrategie begint met een purpose 

Daniel K. Cohen Stuart

Marketing Lead, BR-ND

Hoe de SDG’s de weg wijzen naar meer geluk en vrede in de wereld (en waarom zorgzaam zijn cool is geworden)

Vraag elke marketeer of branding expert die de moeite waard is waar een goede bedrijfsstrategie begint, en ze zullen één ding zeggen: ken jouw purpose.

Oh, wat zijn de tijden veranderd. Als je een terugkijkt naar een directiekamer in de jaren ’90 om te vragen wat hun purpose is, zou er geen aarzeling zijn. Zoveel mogelijk winst maken en die onder de aandeelhouders verdelen. Met een hedendaagse kijk op zaken lijkt dit misschien hol, maar het is eigenlijk een solide basis voor elk bedrijf dat wil overleven en groeien. Dus wat is er veranderd?

Toen winst nog de purpose was

Sinds de tijd van Milton Friedman, die beweerde dat de enige sociale verantwoordelijkheid van bedrijven het maken van winst was, is ons maatschappelijk perspectief duidelijk verschoven. De meeste mensen geloven niet meer dat een bedrijf uitsluitend uit eigenbelang moet handelen. In plaats daarvan eisen we een streven dat veel verder gaat dan de grenzen van de organisatie. En juist dit idee om over grenzen heen te kijken, of ze helemaal niet te zien, geeft een idee van wat er in de wereld is veranderd. Dankzij de ingrijpende veranderingen van het digitale tijdperk is het overschrijden van geografische grenzen opeens net zo gemakkelijk geworden als het klikken op een knop. Iedereen, waar ook ter wereld, kan alles uploaden naar het internet, dat vervolgens ook door iedereen, waar ook ter wereld, kan worden bekeken. Wow.

Ongetwijfeld heeft dit een wereldbeeld dat meer lokaal of regionaal georiënteerd was, doen verschuiven naar een wereldbeeld dat inherent mondiaal is. En daarmee is de reikwijdte van ons leven veel groter geworden. We houden ons bezig met dingen die duizenden kilometers verderop gebeuren, van producten tot ideeën. Hoewel dit altijd al is geweest, heeft de toegankelijkheid van informatie via het internet dit meer algemeen verspreid gemaakt dan ooit tevoren. In plaats van een luxe van de bevoorrechten met toegang tot informatiestromen, heeft tegenwoordig iedereen met een internetaansluiting dezelfde macht. Maar deze toegang heeft een prijs. Het heeft ons laten zien dat de wereld dringend behoefte heeft aan betere, nou ja, alles!

Het tijdperk van beter

Betere systemen, betere leiders, betere producten, betere regeringen, en betere bedrijven. De lijst gaat maar door. Gelukkig creëert uitdaging ook kansen. Sinds het begin van de 21e eeuw zien we dat steeds meer bedrijven een of andere kwestie als purpose kiezen en daar zeer succesvol in zijn, zowel qua impact als winst. Meer nog, het zijn enkele van de coolste merken in de ogen van de meeste jongeren. En wie heeft er meer zeggenschap over wat cool is dan jongeren? 

Hoewel deze inspanning zeker moet worden toegejuicht, roept zij de vraag op wat onze purpose in zijn geheel zou moeten zijn. Waar streven we als mensheid naar? Voer de SDG’s in.

Naar wereldvrede en geluk

Deze ambitieuze agenda die in 2015 door de VN is opgesteld, creëert een ‘game plan’ voor regeringen en bedrijven om te bereiken wat onze missie zou moeten zijn als mensheid als geheel. Als je kijkt naar de purpose van de VN zelf, kan dat worden samengevat als het streven naar het bereiken en behouden van wereldvrede en geluk. Nu de SDG’s een concrete routekaart bieden om dit te bereiken, rest er voor bedrijven niets anders dan tijdens de ontwikkeling van de bedrijfsstrategie te beginnen met de vraag: Welke route gaan we bewandelen om als mensheid onze purpose te bereiken? 

Wereldvrede en geluk, here we come!