Dutch Business Summit on Refugees

English version

Opleidingstrajecten, 3500 banen, hulpprogramma’s met uitzicht op betaald werk, het starten van een eigen onderneming of in vluchtelingenkampen toegang krijgen tot betere leefomstandigheden. Daaraan hebben een vijftiental bedrijven zich gecommitteerd tijdens de Dutch Business Summit on Refugees die afgelopen week bij de Rabobank in Utrecht werd georganiseerd. Global Compact Netwerk Nederland stimuleert het partnerschap Tent (Tent Partnership for Refugees), waarbinnen bovenstaande afspraken zijn gemaakt. Bedrijven kunnen zich bij het partnerschap aansluiten. Onder meer onze leden de Rabobank en Unilever namen het initiatief voor deze bijeenkomst in Nederland, samen met het partnerschap Tent. Ook andere bedrijven uit ons netwerk verbonden zich aan concrete commitments: Philips, Randstad, ABN AMRO, Arcadis, ING, Shell en Signify.

Hamdi Ulukaya, oprichter van het Tent Partnership for Refugees en in het dagelijks leven ceo van Chobani, de grootste producent van Griekse yoghurt in de Verenigde Staten, was keynote speaker. Hij onderstreepte het enorme belang van de rol die het Nederlandse bedrijfsleven hiermee speelt. Paul Polman, voormalig ceo van Unilever en vice voorzitter van het wereldwijde UN Global Compact benadrukte dat er op dit moment meer vluchtelingen dan ooit zijn. Het opnemen van vluchtelingen in het personeelsbestand, ook om te voorkomen dat veel talent verloren gaat, is goed om op te pakken. Bovendien blijkt dat de medewerkers enorm bevlogen en loyaal zijn als ze één keer binnen bedrijven aan de slag zijn. Volgens Wiebe Draijer van de Rabobank is het vinden van voldoende mensen niet het probleem, maar zorgt regelgeving ervoor dat het lang duurt voordat vluchtelingen aan het werk mogen of kunnen. Ook vanuit de VN-zusterorganisatie van ons netwerk, de UNHCR, wordt bijgedragen aan het positief aandacht vragen voor het vluchtelingenvraagstuk. Jaime de Bourbon, senior advisor bij de UNHCR gericht op het bevorderen van partnerschappen met de private sector, onderstreept het belang van de inzet vanuit het bedrijfsleven.

Via werkwijzervluchtelingen.nl en verschillende initiatieven van bedrijven wordt bevorderd dat vluchtelingen perspectief krijgen op werk. Dit initiatief van Tent past daar goed in en draagt hopelijk bij aan het doel, namelijk meer vluchtelingen die aan de slag kunnen en meer ondernemers die de kansen benutten die er zijn.   

SDGs, human rights, and salient issues

Yesterday we hosted a workshop on the SDGs, human rights, and salient issues together with David Vermijs from Shift, the leading center of expertise on the UN Guiding Principles on Business and Human Rights. Together with several companies from our network we discussed how companies can identify key risks and opportunities in the field of human rights, how they can prioritise these issues and engage stakeholders in the process. First, companies should work out where the salient (most severe) risks to people and planet are within their operations and value chains and map those priorities to the most relevant SDG goals and targets. Then, they need to find ways to tackle those risks in ways that maximize positive outcomes and therefore support the Global Goals.

By identifying and prioritising human rights issues within both the company as well as within the value chain, companies can implement the UN Guiding Principles on Business and Human Rights and help deliver significant contributions to the SDGs.

 

Water - Every drop Counts

UN Global Compact is onder meer via het ‘water stewardship’ en SDG 6 zeer actief op het gebied van ‘water’. Ook Heineken, lid van UN Global Compact, is dat. Onlangs lanceerde het bedrijf onder de titel ‘Every drop counts’ hun 2030 visie om het SDG doel 6, schoon en toegankelijk water, te ondersteunen. “The world needs to pay more attention to water,” zei Jean-François van Boxmeer, CEO van Heineken. 

Water is zeer belangrijk voor Heineken. Bier bestaat namelijk voor 95% uit water. Heineken maakt zich hard voor het beschermen van water. Daarom heeft Heineken het laatste decennium het water gebruik aanzienlijk verminderd. Op het moment gebruiken ze een derde van 5 hectoliter water per hectoliter bier. 

Zou u graag meer willen weten over deze visie van Heineken en hoe ze hun doel willen behalen? Klik dan hier

Hier vindt u ook meer informatie over de Sustainable Development Goals

Ondernemers en hun inzet voor de SDGs

Samen met VNO - NCW en MKB-Nederland hebben wij de tweede uitgave van de Sustainable Development Goals-brochure gemaakt. In de brochure staat de inzet van de ondernemers voor Sustainable Development Goals centraal, ondernemers inspireren ondernemers! 

Op het moment zijn vele ondernemers in Nederland aan kijken hoe ze de SDGs duidelijk kunnen vertalen door hun strategie en doelen. In de brochure vindt u vele interviews en voorbeeld hiervan. Daarnaast het SDG Stappenplan, dit stappenplan biedt inzicht en inspiratie voor uw bedrijf en vele andere ondernemers in Nederland. 

 

Global Challanges, Dutch Solutions

SDG Stappenplan

 

https://vimeo.com/303048969
https://vimeo.com/303048506

30 november: 'De bedrijfspraktijk & Sustainable Development Goals (SDG's)'

De bedrijfspraktijk &SDGs

Ondernemers willen wel bijdragen aan de 17 ontwikkelingsdoelen van de VN, maar hun activiteiten zijn nog onvoldoende om de doelen in 2030 te halen. Tijdens de conferentie ‘De bedrijfspraktijk &SDGs’ werden concrete aanbevelingen gedaan om te versnellen.
lees verder

Ondernemers willen wel bijdragen aan de 17 ontwikkelingsdoelen van de VN, maar hun activiteiten zijn nog onvoldoende om de doelen in 2030 te halen. Tijdens de conferentie ‘De bedrijfspraktijk &SDGs’ werden concrete aanbevelingen gedaan om te versnellen.

 

Impact maken


Door Annemarie van Oorschot

Lees meer